Tworzenie strategii marketingowej krok po kroku – Kim jesteś?

Jak pisałam Ci we wcześniejszych postach – żeby Twój marketing był skuteczny i przynosił Ci realne zyski, nie powinnaś zatapiać się w narzędzia marketingowe bez planu, w jaki sposó będziesz ich używać. Takim planem dla Twojej firmy będzie strategia marketingowa.

Jak każdy dobry plan, strategia marketingowa również potrzebuje pewnych podstawowych założeń - ram działania Twojego biznesu. Click To Tweet

Najłatwiej określić te założenia odpowiadając sobie na kilka podstawowych pytań.

Zanim więc zaczniesz tworzyć stronę internetową, drukować ulotki lub płacić za reklamy, musisz na te podstawowe pytania odpowiedzieć.

Pierwsze i najważniejsze z nich brzmi:

Kim jesteś?

Oczywiście nie chodzi tu o głęboko filozoficzny sens Twojego bytu. Chodzi o jasne, precyzyjne i konkretne nazwanie tego, na czym zawodowo najlepiej się znasz, w czym jesteś ekspertem, co Ci przychodzi z łatwością, robisz to dobrze i masz w tym doświadczenie.

Kim jesteś w kontekście biznesu, który tworzysz i chcesz promować?

Jak prawidłowo określić swój biznes.

Trudność w udzieleniu odpowiedzi na pytanie 'Kim jesteś?' polega na tym, że większość przedsiębiorców jej zwyczajnie nie zna. Click To Tweet

W efekcie zamiast powiedzieć kim są, zaczynają opowiadać, co robią. Myślisz, że to przecież to samo? Niestety niezupełnie.

Wszystkie odpowiedzi zaczynające się od:

  • Zajmuję się…
  • Świadczę usługi…
  • Oferuję…

nie odpowiadają na pytanie „Kim jesteś?”.

Mini test windy

Wyobraź sobie, że poznałaś kogoś w windzie. Wręczasz mu swój numer telefonu na post-it’ce (bo przecież nie masz jeszcze wizytówki) i nie dość, że jest tam bardzo mało miejsca na zapisanie numeru wraz z informacją kim jesteś, to jeszcze musisz to zrobić bardzo szybko, bo Twój potencjalny klient wysiada już na najbliższym piętrze.

Jak byś się określiła w takiej sytuacji?

Konkretnie!

Prostym słowem (frazą), które łatwo skojarzyć i zapamiętać.

Przypominam, że nie chodzi tu o Ciebie personalnie jako człowieka, tylko o biznes, który reprezentujesz. Odpowiedzi mogą więc określać Twoją tożsamość biznesową – specjalistki w danej dziedzinie, LUB Twoją firmę.

Przykładowe odpowiedzi (Marka osobista):

  • Fryzjerka,
  • Księgowa,
  • Dermatolożka
  • Ubezpieczycielka
  • Producentka mebli

Przykładowe odpowiedzi (Firma):

  • Firma przeprowadzkowa
  • Firma budowlana
  • Biuro rachunkowe
  • Gabinet dermatologiczny
  • Fabryka mebli

Jak widzisz – odpowiedzi możesz udzielić na dwa sposoby. Promując siebie i budując swoją pozycję ekspercką (księgowa), lub w oparciu o firmę, którą chcesz rozreklamować (biuro rachunkowe). Obie wersje są tak samo dobre. Wybór zależy tylko od tego, co tak naprawdę chcesz budować – swoją markę osobistą, czy markę swojej firmy.

Ustal, w czym się specjalizujesz

Kusi Cię teraz, żeby zacząć całą litanię różnorodnych określeń, bo „u Ciebie to się nie da tak prosto”? Jednym wyrażeniem nie można objąć tego wszystkiego, czym mogłabyś się zajmować?

Wymyślanie sobie miliona specjalizacji to jeden z najpoważniejszych błędów podczas tworzenia strategii marketingowej. Zasada jest naprawdę banalna i nie ma tu żadnej filozofii: Jedna marka – jedna specjalizacja.

Wiem, że na tym etapie to może budzić Twój wewnętrzny opór, bo wydaje Ci się, że w ten sposób ograniczasz sobie możliwości i liczbę potencjalnych klientów. Szybko jednak zorientujesz się, że brak sprecyzowanej specjalizacji uniemożliwi Ci skuteczną promocję.

Jeżeli nie jesteś w stanie określić swojego biznesu w prosty sposób, to znaczy, że nie wiesz, na czym się znasz. Click To Tweet

A jeśli Ty tego nie wiesz – Twoi klienci również nie będą wiedzieć. Szukając pomocy specjalisty – pójdą gdzie indziej.

Unikaj biznesowego rozdwojenia jaźni

Człowiek ze swojej natury lubi przewidywalność i proste komunikaty, nad którymi nie musi się zastanawiać.

Jak potrzebuję skrócić spodnie, to szukam krawcowej, a nie salonu sukien ślubnych, chociaż przecież w salonie sukien ślubnych też pracuje krawcowa, która potrafi skracać spodnie.

Jak potrzebuję wrócić do domu po imprezie, to szukam taksówkarza, a nie kierowcy ciężarówki, kierowcy limuzyny, czy operatora wózka widłowego, chociaż oni wszyscy mogliby przetransportować mnie z punktu A do punktu B.

Jeden biznes nie powinien mieć kilku osobowości. Click To Tweet

Kiedy Twój potencjalny klient potrzebuje konkretnej usługi, to szuka specjalisty w swojej dziedzinie, a nie kogoś, kto potencjalnie może robić wszystko, ale tak naprawdę nie wiadomo, czy na czymkolwiek się zna.

Zadanie – wstęp do strategii marketingowej

  1. Wypisz, w jakich dziedzinach (zadaniach) jesteś najlepsza.
    Szukaj wśród tematów, na których się znasz, zadań, które potrafisz doskonale realizować i usług, które mogłabyś świadczyć.
  2. Przelicz, które z tych dziedzin (zadań) przynoszą Ci największe zyski (nie mylić z przychodami).
    Wylicz na podstawie dotychczasowej pracy lub oszacuj, jeżeli jeszcze nie zarabiałaś w taki sposób:

    • ile czasu zajmuje Ci realizacja zadań związanych z tą dziedziną,
    • jakie będą koszty realizacji tych zadań,
    • jaką zapłatę będziesz pobierać od klientów,
    • ile takich zadań możesz zrealizować w miesiącu,
    • jakie byłyby Twoje maksymalne zyski miesięczne, po odliczeniu wszystkich kosztów stałych, podatków itp.

    ProTip: Podziel maksymalne możliwe zyski miesięczne na pół – jeżeli kwota, która wyjdzie nie będzie Cię satysfakcjonować – szukaj dalej.

  3. Wybierz dziedzinę, na której chcesz (czujesz się na siłach) budować swój biznes.
    Fakt, że na czymś się znasz i możesz na tym zarobić nie oznacza jeszcze, że będziesz miała ochotę stale zarabiać w taki sposób. Jeżeli czegoś nie lubisz, coś Cię nudzi albo denerwuje – szukaj dalej.
  4. Odpowiedz sobie na pytanie: Kim jesteś?

    • Jak byś się określiła dla swoich klientów, żeby Cię zapamiętali i łatwo odnaleźli?
    • Co najlepiej oddaję istotę Twojego biznesu?
Jeżeli spodobał Ci się ten wpis - podziel się z innymi: